Een onwerkelijke periode. Je denkt: dit kan alleen in een sciencefictionfilm waarin de wereld wordt geteisterd door een virus. Maar het is harde realiteit. We constateren dat alles plat ligt en dat onze sector net als veel andere keihard onderuitgaat. Stap voor stap beseffen we wat voor impact het heeft.
René Willemsen; “We hebben een product dat groeit en bloeit in een proces dat nooit stilstaat. Bedrijven die startklaar zijn voor het voorjaar, Pasen en Moederdag, kunnen geen kant op. Alles komt onder druk: liquiditeit, teeltplanning en organisatie van personeel. De schok is groot, de zorgen zijn nog groter.”
In de tuinbouw zijn we bezig met ‘weerbaar telen’. Maar nu wordt er vooral een beroep gedaan op ‘weerbaar ondernemen’. We waren al met topsport bezig in onze sector, maar dit is buitencategorie. Als mens en ondernemer worden we zwaar op de proef gesteld. We moeten ervoor zorgen dat we fysiek en mentaal sterk blijven.
Plantion doet wat ze kan, in het belang van onze aanvoerders en kopers. Samenwerking is daarbij het sleutelwoord. Achter de schermen is de verbindende rol van Plantion ook goed te zien. Dagelijks voeren Peter Bakker en Guus van Logtestijn crisisoverleg met Hans Scholten namens klokkopers, Henk Buurman namens groothandelscentrum en ondergetekende namens bestuur en leden. We praten elkaar bij, delen zorgen en kijken naar mogelijkheden. Daarbij gaat het over alle afzetkanalen binnen Plantion.”
Niemand die weet hoe het precies verder gaat, maar we weten wel dat we er samen uit willen komen. Ik wens iedereen alle kracht toe die daarvoor nodig is.
Lees hier het hele artikel.